از کجا: رمان «1984»

 
 چه رویاهایی که می آیند؟

در رمان «1984» به قلم «جورج اورول» (نویسنده «مزرعه حیوانات»، جامعه ای به تصویر کشیده شده که در آن تمامی اعمال به وسیله «برادر بزرگ» رصد می شود و مردم در کنترل دائمی اند. نبود حریم شخصی چیز هراس آوری است. دوربین ها در هر گوشه خیابان وجود دارند و پایگاه داده ای بزرگ، هر چهره ای را با بایگانی اطلاعاتش انطباق می دهد، هیچ جایی برای مخفی شدن امن نیست.

پلیس کالیفرنیا از فناوری تشخیص چهره ای استفاده می کند که می تواند فورا از هر نقطه ای در شهرهای این ایالت تصویر بگیرد. این فناوری در ابتدا به وسیله «FaceFirst» با این شعار ساخته شد که «با استفاده از نرم افزار امنیتی تشخیص چهره برای فروشگاه ها، فرودگاه ها، دادگاه ها، زندان ها و ...، سیاره ای امن تر و بی خطرتر داشته باشیم.»

در چنین ساختاری، می توان به طور مستقیم چهره هر فرد را از روی دوربین تطبیق داد و سپس ردیابی کرد. بدین ترتیب در کسری از ثانیه مشخص خواهد شد فرد در چه نقطه ای قرار دارد. همچنین با انجام عملیات پردازش تصویر، می توان حتی تعیین کرد فرد در روزهای قبل هم چه کارهایی انجام داده و به کجاها رفته است.

صرف نظر از بحث های امنیتی، این مسئله می تواند گاهی هم خوشایند نباشد. فرض کنید شما از مقابل یک دوربین ترافیکی عبور می کنید، یک دقیقه بعد چهره و سوابق تان روی صفحه نمایش کامپیوتر یک مامور دولتی است و پنج دقیقه بعد یک ماشین پلیس شما را نگه می دارد و به جرم سرقت یک شکلات در دوازده سالگی، دستگیرتان می کند.
 

منبع :برترین ها