یکی از سوالات و شاید معضلات بسیاری از افراد، مخصوصا خانم‌ها، این است که آیا می‌توان با کمک ورزش یا رژیم‌های غذایی خاص، از شر چاقی‌های موضعی خلاص شد یا نه؟ پاسخ ما منفی است. به طور کلی و از نظر علمی، هیچ ورزش، وسیله ورزشی یا رژیم غذایی خاصی وجود ندارد که بتواند تنها چربی و چاقی یک قسمت مخصوص از بدن شما را برطرف کند.

 
از این رو، ما همواره برای هر نوع کاهش وزنی، انجام دادن ورزش‌های هوازی مانند دویدن، شنا، پیاده‌روی، طناب‌زدن یا دوچرخه‌سواری به مدت حداقل 30 دقیقه و 4 روز در هفته را توصیه می‌کنیم. ورزش‌های هوازی می‌توانند با هزینه کردن چربی‌های بدن به‌عنوان سوخت، بر کاهش کلی وزن بدن تاثیر بگذارند و با کم کردن چربی از تمام قسمت‌های بدن، به مرور زمان باعث رفع چاقی‌های موضعی هم بشوند. این در حالی است که معمولا ورزش‌های موضعی و متمرکز با افزایش قوام و حجم عضلات همراه هستند.
 
این افزایش حجم و قوام هم با کوتاه کردن عضلات برای رفع شلی و بیرون‌زدگی آنها همراه خواهد بود. به همین دلیل شاید چنین ورزش‌هایی بتوانند بر کاهش سایز اثر بگذارند، اما تاثیری در کاهش چربی‌ها نخواهند داشت. برخی از تولید‌کنندگان دستگاه‌های خاص مانند دستگاه‌های ویبره هم ادعای کاهش چاقی و چربی‌های موضعی را دارند که این قبیل ادعاها هم از نظر علمی مورد تایید نیستند. تنها راه کاهش وزن کنار داشتن برنامه غذایی مناسب، داشتن برنامه ورزشی سیستماتیک و منظم است.

 دکتر احمد باقری‌مقدم، عضو هیات‌علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان