معمولا کسانی که زمینه ارثی دارند، بیشتر درمعرض ابتلا به آسم قرار دارند و ژن در بیماری آسم نقش پررنگی دارد. افرادی هم که سابقه ارثی ندارند، ممکن است با قرار گرفتن در شرایط نامناسب و مواد آلرژی‌زا راه‌های هوایی‌شان تنگ ‌شود و آسم بگیرند. اشتغال در برخی مشاغل هم باعث بروز آسم می‌شود. اگر با ایزوسیانیت کار می‌کنید، باید بدانید که این ماده شیمیایی می‌تواند شما را در‌معرض ابتلا به آسم قرار دهد. ایزوسیانیت، ماده شیمیایی است که در صنایع مختلفی مانند رنگ‌‌کاری و فلزکاری استفاده می‌شود. درکل مواد شیمیایی مختلف مثل رزین‌ها، رنگ‌ها و دود ماشین‌ها، چه دود گازوئیل و چه دود بنزین، باعث تشدید بیماری آسم می‌شود.

گل‌ها هم آسم می‌‌آورند؟

در بعضی فصل‌ها گرده‌ گل و گیاه می‌تواند باعث بروز آسم فصلی شود. برخی مادران با رسیدن فصل بهار کودکان‌شان را در تلی از گل و گیاه می‌گذارند و معتقدند که با این کار می‌توانند از ابتلا به آلرژی ‌جلوگیری کنند. دکتر سهراب‌پور معتقد است که این کار باوری غلط است و درست کردن تشکی از گل و گیاه به کودکانی که زمینه آسم دارند کمکی نمی‌کند. به گفته دکترسهراب‌پور، برای پیشگیری از تشدید حملات ناشی از آسم، یکی از ضروری‌ترین کارها دور کردن افراد و کودکان از دود سیگار و مواد دخانی دیگر است. استشمام دود سیگار می‌تواند اوضاع بیماران را خراب کند.

سرماخوردگی را از خودتان دور کنید

اگر مبتلا به آسم هستید یا فرزند مبتلا به آسم دارید، بهتر است با آغاز فصل سرما، واکسن سرماخوردگی تزریق کنید. با رعایت نکات بهداشتی و تغذیه سالم، فرزندتان را از ابتلا به سرماخوردگی‌هایی که ویروسی هستند، در امان نگه داریدچون سرماخوردگی‌ در دوران کودکی می‌تواند زمینه ‌بروز آسم را مساعد کند. حواس‌تان به اخبار هواشناسی هم باشد و روزهایی که هوا آلوده است از خانه بیرون نروید تا هم اوضاع تنفس‌تان به‌هم نریزد و هم از حمله ویروس‌ها در امان باشید.