همه چربی‌های بدن یکسان هستند؟


چربی‌های بدن به دو گروه مجزا تقسیم می‌شوند؛ چربی‌ ضروری و چربی ذخیره. چربی ضروری برای همه عملکردهای روزانه بدن لازم است و به آن، «چربی سالم» می‌گویند. این نوع چربی‌ها، 3 درصد از وزن بدن مردان را تشکیل می‌دهند، درحالی که در بدن زنان به 12 درصد از وزنشان می‌رسد. با این‌حال، چربی ذخیره در قسمت‌های خاصی از بدن و زیر پوست جمع می‌شود. نکته مهمی که باید درباره چربی ذخیره بدانید، این است که این چربی‌ها ذاتا قابل‌استفاده و سوزاندن هستند، همراه با افزایش وزن بیشتر می‌شوند و همزمان با کاهش وزن نیز کاهش پیدا می‌کنند.
 وقتی چربی می‌سوزد، کجا می‌رود؟

شاید این سوال عجیب به نظر برسد، اما تاکنون به آن فکر کرده‌اید؟! وقتی که چربی‌ها بدون ایجاد احساس گرسنگی سوزانده می‌شوند، درواقع چربی به‌صورت داخلی توسط بدن جذب می‌شود. این چربی‌ها به‌عنوان منبع انرژی حین فعالیت‌های ورزشی مورد استفاده قرار می‌گیرند. البته در صورتی که ورزش‌های قدرتی را به برنامه روزانه‌تان اضافه کنید، می‌توانید کنار کاهش بافت چربی، بافت عضلانی‌تان را افزایش دهید.

چرا بدن زنان دارای چربی بیشتری است؟

این تفاوت عمدتا به‌علت تولید بیشتر چربی‌های ضروری در بدن زنان است که حدود 12 درصد از کل وزن بدن آنها را تشکیل می‌دهد. قسمت‌های خاصی از بدن زنان ذاتا حاوی چربی بیشتری است و همین ویژگی، چربی بدن زنان را نسبت به مردان افزایش می‌دهد. دلیل بیشتر بودن بافت چربی در بدن خانم‌ها، هم حفظ تعادل و ترشح هورمون‌های زنانه در بدنشان و هم ژنتیک بافتی بدن آنهاست.

ترجمه: ندا احمدلو