چاقی موضعی به تجمع نامتعارف چربی در بخش‌هایی از بدن گفته می‌شود. معمولا چاقی موضعی در قسمت‌هایی از بدن مانند شکم، زیرشکم، پهلوها، پشت قفسه سینه (کمر) و ران‌ها که چربی‌های مقاوم‌تری دارند، ایجاد می‌شود. چاقی‌های موضعی در صورت محدود بودن با دستگاه‌هایی مانند لیزر لیپولیز یا لیزر لیپوماتیک قابل‌برطرف شدن هستند و اگر وسیع باشند، باید همزمان با ورزش و رژیم غذایی مناسب آنها را برطرف کرد.

 
 راه ‌حل چاقی موضعی چیست؟

2. تغذیه می‌تواند باعث کنترل چاقی و چربی بدن شود؟

از منظر تغذیه‌، مواد غذایی خاصی وجود دارند که می‌توانند بر کل چربی‌های بدن تاثیر بگذارند. مواد غذایی مغذی که حاوی میزان زیادی پروتئین و میزان کمی چربی‌ هستند،‌ برای کمتر کردن چاقی بدن مناسب‌اند. ماهی،‌ گزینه فوق‌العاده‌ای در این میان است و سبزی‌ها نیز اهمیت خاصی دارند زیرا روند متابولیک بدن را در راستای کاهش کل چربی‌های بدن تقویت می‌کنند. البته مقدار مصرف شما هم باید متعادل باشد و کنترل حجم مصرفی را در هر وعده غذایی کاملا جدی بگیرید.

3. نقش سن در افزایش چاقی چقدر است؟

سن از متغیرهای اثرگذار و مهم برای ارزیابی چاقی بدن است. درواقع،‌ محدوده‌های استاندارد و غیراستاندارد چاقی بدن کاملا به سن و جنسیت انسان‌ها بستگی دارند. محدوده سالم و استاندارد چاقی بدن همراه با افزایش سن افراد بالاتر می‌رود زیرا ضعیف شدن روندهای متابولیک همراه با افزایش سن، ظرفیت بدن را برای چاق‌تر شدن به‌ناچار بیشتر می‌کند. میزان چربی‌های بدن زنان براساس این فرمول در محدوده سالم قرار می‌گیرد؛ برای زنان 18 تا 38 ساله، 21 تا 23 درصد و برای زنان 40 تا 59 ساله، 23 تا 33 درصد. همان‌طور که می‌بینید، این درصدها همراه با افزایش سن تغییر کرده‌اند.

4. نحوه کاهش دادن چربی بدن چگونه است؟

یکی از قاعده‌های مهم برای کمتر کردن چاقی بدن، کمتر کردن کالری‌های دریافتی به‌مرور زمان است. پس برای اینکه چربی بدنتان را کاهش بدهید و چاق به نظر نرسید، هم باید کالری کمتری نسبت به نیاز بدن دریافت کنید و هم کالری‌ها را با کمک فعالیت‌های بدنی خاص مانند ورزش‌های استقامتی و قدرتی بسوزانید. وقتی که این روند محدودیت‌ساز پیشروی می‌کند، ذخیره‌سازی چربی در بدن نیز کمتر می‌شود.

5. آیا سونا یا اتاق بخار، چاقی بدن را کمتر می‌کند؟

پاسخ به این سوال از نظر علمی، منفی است. برخلاف تصور اولیه، هیچ کدام از این موارد نمی‌توانند چربی بدن را بسوزانند و درنتیجه چاقی بدن را کمتر کنند. دلیلش هم این است که سونا یا اتاق بخار، آب بدن را مصرف می‌کنند، نه چربی بدن را. هنگامی که از اتاق بخار یا سونا بیرون می‌آیید و کمی نوشیدنی مصرف می‌کنید، وزنتان دوباره به حالت قبلی بازمی‌گردد. البته این بازگشت وزن بعد از سونا یا اتاق بخار مشروط به مصرف آب است.