قند، کالری ندارد اما هیچ ارزش غذایی هم ندارد، ضمنا برای سیستم ایمنی هم مضر است. تحقیقات نشان داده قند و شکر، فعالیت‌ سلول‌های ایمنی به نام نوتروفیل‌ها را ویروس‌ها و سایر عوامل بیماری‌زا را گیر می‌اندازند، تضعیف می‌کند.

 
مطالعه‌‌ای نیز نشان داده مصرف قندی که در دو و نیم قوطی نوشابه‌های گازدار وجود دارد (حدود ۸ قاشق غذاخوری)، توانایی سلول‌های سفید را برای نابود کردن عوامل بیماری‌زا تا حدود ۴۰ درصد کاهش می‌دهد و این اثر می‌تواند تا ساعت‌ها پایدار بماند. بله، به سختی می‌توان قند و شکر را ترک کرد اما شما می‌توانید با تغذیه از غذاهای طبیعی و اجتناب از محصولات بسته بندی شده و نوشیدنی‌های قوطی و ...، به میزان بسیار زیادی از مصرف قندتان بکاهید.

اهمیت دادن به خواب

حتی یک شب کم‌ خوابی یا خواب بی کیفیت می‌تواند سیستم ایمنی‌تان را ضعیف کند. مطالعات نشان داده کمبود خواب، فعالیت سلول‌های T را که با ویروس‌ها می‌جنگند کاهش می‌دهد. حتی پژوهش‌ها نشان داده واکنش به واکسن، مثلا واکسن آنفلوآنزا، زمانی که دچار کمبود خواب باشیم، ضعیف‌تر خواهد بود. بیشتر افراد وقتی مشغله‌های زیادی دارند، به راحتی از یک خواب خوب و کافی می‌گذرند، اما اتفاقا زمانی که مشغله داریم، زمان زیادی را بیرون از خانه می‌گذرانیم و یا در تماس با افراد گوناگون هستیم، مسئله‌خواب مهمتر می‌شود